Free cookie consent management tool by TermsFeed

Dovolená na Slovensku 2019 – Vysoké Tatry

Na přelomu července a srpna 2019 jsme se s Mařenkou vydali přes dvoudenní zastávku v Mikulově a okolí na Slovensko do Vysokých Tater. Protože máme rádi túry a nesmyslná převýšení, byly Tatry – ty Vysoké – jasnou volbou.

Po příjezdu

Po přejezdu z Jižní Moravy jsme se ubytovali v Popradu přes AirBNB. Bydlení ve sklepě jsme si zkusili už v Kodani a tak to pro nás nebylo žádné překvapení. Chyběla nám snad jen wifi. 🙂

Jen co jsme se ubytovali, vyrazili jsme do Starého Smokovce. V Google Mapách jsem si vytipoval restauraci – Kolibu Kamzík, kam jsme se vydali na první oběd. Halušky! Naposledy jsem byl na Slovensku před deseti lety. Tenkrát stály halušky 3,30 Eur. Po jedné dekádě stojí mezi 6,50 a 8 Eury.

Hrebienok

Po skvělém obědě jsme měli v plánu kratší výšlapík na Hrebienok. Nad Starý Smokoves sice jede lanovka, ale to bychom nebyli my. Převýšení 300 metrů jsme zvládli levou zadní, prošli jsme se k rozcestí Nad Rainerovou chatou a kolem potoka se vrátili zpět na Hrebienok. Pokračovali jsme sestupem zpět do Smokovce (Parkování na den 5,50 Eur, možno platit kartou, chce tam být ale dřív, pak je plno).

Venku jsme byli sotva tři hodiny, ale měli jsme toho po 5 hodinové cestě a chůzi ve 28° C docela dost. A stejně – museli jsme šetřit síly na další výpravu. 🙂

Vodopád Skok na dva pokusy

Druhý den jsme se vydali na Štrbské pleso a s vyhlídkou 380 výškových metrů jsme započali hned v půl osmé výšlap na Vodopád Skok. V polovině cesty začalo pršet, ani po půl hodině čekání se počasí nezlepšilo. V nepromokavých pončech jsme se rozhodli pro sestup zpět k plesu a oběd.

Obešli jsme si Štrbské pleso a usadili se v Reštaurácii Koliba. Po kofole, haluškách a šulancích jsme zaplatili 17 Euro a vodopádu dali druhou šanci. Tentokrát nám to vyšlo! 380 výškových metrů, asi hodina a půl cesty – a jsme pod vodopádem.

Na chvilku jsme se posadili, nebe se začalo opět halit do tmavě šedé barvy a my nasadili skoro běžecké tempo na sestup zpět k autu. Na posledních 200 metrech začalo pršet. Jako fakt hodně pršet. Tenhle den se ale povedl a nakonec jsme viděli vše, co jsme chtěli.

Z Tatranskej Polianky na Sliezsky dom

Protože jsme první celý den na Slovensku ušli přes 35 000 kroků (25 km), řekli jsme si, že nebudeme zahálet a odpočinek necháme až do kanceláře v práci. 🙂

Protože byl v předpovědi už od rána déšť, vstali jsme v půl šesté. O hodinu později jsme po zaparkování v Tatranské Poliance šlapali smerem vzhůru – tentokrát pekelných 666 výškových metrů. Cestou jsme si udělali pár fotek a za necelé 2,5 hodiny jsme byli u Sliezského domu.

Po krátké pauze u Velického plesa započal sestup zpět do Polianky. Tentokrát jsme nezmokli, takže jsme si na “oslavu” dali super oběd v restauraci Salaš ve Velkém Slavkově. Poté jsme vyrazili na Spišský hrad.

Spišský hrad

Spišský hrad je obrovský hradní komplex, který je zároveň největší zříceninou ve Střední Evropě. Po výšlapu jsme se vydali právě sem, v očekávání špatného počasí, které zanedlouho také přišlo. 🙂

Vstupné pro dospělého stojí 8 Eur, vydali jsme se na prohlídku bez průvodce (můžete jít s průvodcem, cena je stejná). Hrad jsme si prošli, ale hned co se nebe začalo zatahovat, vyrazili jsme k autu.

K naší smůle jsme zastavili až úplně dole pod hradem, snad 2 kilometry od brány. Pár set metrů od auta začalo pršet na maximální obrátky. V pončech jsme doběhli do auta, vylili vodu z bot a pokračovali do Popradu.

Celý den jsme spočítali na 20 kilometrů chůze, takže odpočinkový den jako fík. 🙂

Popradské pleso a Hincovo údolí

Ze Štrbského plesa můžete vyrazit na Vodopád Skok, kolem jezera nebo na pleso Popradské – stejně jako my. Ráno jsme zaparkovali opět na centrálním parkovišti za 5,50 Eur na den a po pěti kilometrech dorazili na Popradské pleso.

Po pár minutách odpočinku jsme se protáhli a vydali na Hincovo pleso – 3,5 kilometru do kopce. Doslova jako kráva. Ze začátku jsme si říkali, že to není tak zlé a bude to fajn procházka. Jaké převýšení jsme ale neušli na prvním kilometru, čekalo nás na zbývajících 2 500 metrech.

Kousek před vrcholem (asi tak 600 metrů převýšení) se cesta změnila skoro na ferraty. Vzhledem k obuvi a černé obloze jsme to raději otočili a vyrazili zpět přes Popradské pleso k autu na Štrbském plese.

Lomnický štít + Skalnaté pleso

Poslední den naší dovolené před odjezdem muselo přijít to, co nevynechá snad nikdo – výlet na Lomnický štít.

Plán byl jasný – Starý Smokovec – Hrebienok – Lomničák – a zase zpět. Ze Smokovce jsme s vidinou výšlapu ke Skalnatému plesu zvolili lanovku, která nám ušetřila 247 výškových metrů. Přes obrovský vodopád jsme došli až na Skalnaté pleso – po tom chození v předešlých dnech nám to přišlo jako fajn procházka. 🙂

Lanovkou jsme kvůli mraku kolem Lomnického štítu a také ceně lanovky (750 Kč pro jednoho) vynechali. Raději jsme si dali Adventure Menu – to, které nosíme v batohu už pátý den.

Po sestupu dolu jsme se stavili ještě ve Starém Smokovci u Kamzíka na místní speciality, pak nakoupili brynzu a nitě domů a jeli si sbalit na ubytování. Tenhle den nás vyšel na 6 hodin cesty na nohou, 35 000 kroků a pár desítek Eur.

Tak zase příště

Slovensko se nám moc líbilo – Marušce snad ještě víc, než Rakousko. Já to mám tak nastejno, takže se sem určitě ještě vrátíme!

Petr Krauz

Autor: Petr Krauz

Jsem 🔎SEO konzultant, také se věnuji PPC a focení. 📷 Největší závislostí je cestování- poznávání krás České republiky i těch nejodlehlejších koutů světa. Mezi nejoblíbenější destinace patří rakouské Alpy, česká Pálava nebo třeba Dubai v SAE. Kam to bude příště?